عوارض شوک درمانی بیماران دوقطبی

عوارض شوک درمانی بیماران اختلال دوقطبی

گرچه تاثیرگذاری الکتروشوک برای اختلالات روانی به ثبت رسیده است اما عوارض شوک درمانی برای بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی قطعی است و لازم است تا خانواده بیمار پیش از انجام الکتروشوک به عوارض آن آگاه باشد. ناگفته نماند که بهترین و موثرترین شیوه درمان اختلال دوقطبی یا بایپولار، شناخت درمانی است و بیماران زیادی توانسته اند با دریافت آگاهی و شناخت، برای همیشه بهبودی کامل را تجربه کنند.

از هنگام پیدایش بیماری های روانی مانند اختلال دوقطبی، همواره شیوه های درمانی مختلفی تجربه و آزمایش شد. برای اولین بار در سال 1938 توسط اوگو سرلتی الکتروشوک ECT انجام شد و شیوه های دارودرمانی نیز بر روی بیماران اثر خود را نشان داده است. این دو شیوه درمانی صرفاً تثبیت کننده کوتاه مدت هستند و درمان ریشه ای انجام نمی دهند.

شوک درمانی چیست و چگونه انجام می شود؟

شوک الکتریکی نوعی از درمان بیماری های روانی از جمله اختلال دوقطبی و افسردگی است که به واسطه قرارگیری دو الکترود بر سر شخص، جریان الکتریکی خفیفی به جریان مغز وی وارد می شود. پزشکان برای اینکه مقدار تشنج شخص را به حداقل برسانند، داروی بیهوشی و شل کننده عضلانی به بدن وی تزریق می کنند. تاثیر موقت آن قابل انکار نیست اما اثرات منفی و عوارض شوک درمانی نیز بسیار قابل توجه و گاهی خطرآفرین است.

چه زمانی الکتروشوک ECT استفاده می شود؟

روند استفاده از روش الکتروشوک این است که اگر وضعیت حاد مانیک تشخیص داده شود و امکان مصرف دارو نباشد مثل شرایط بارداری، از خانواده بیمار اجازه گرفته می شود و پس از بستری در بیمارستان این فرآیند انجام می شود.

در بعضی موارد ویژه نیز پس از اینکه داروهای تثبیت کننده خُلق موثر واقع نشد و بیمار وارد اپیزود جدید مانیک گردید، شوک تجویز می شود.

گاهی اوقات بیماران بخاطر خُلق بالای اختلال دوقطبی بستری می شوند و به دلیل عدم هشیاری کافی، پزشک با خانواده بیمار روند شوک درمانی را برای اختلال دوقطبی توصیه می کند و پس از امضاء و قبول شرایط شوک الکتریکی بر روی جریان مغز انجام می شود.

بازگشت مجدد اختلال دوقطبی پس از شوک درمانی

از مهمترین عوارض شوک درمانی همین است که بسیاری از مبتلایان اختلال دوقطبی شاهد بازگشت مجدد اختلال خود هستند. مطالعات نشان داده که اختلال دوقطبی در بیش از 50 درصد افراد حدفاصل 6 تا 12 ماه از آخرین جلسه شوک الکتریکی، عود خواهد کرد.

این مشکل چندان مشهور بنظر می رسد که می توانید از سایر افرادی که آن را تجربه کرده اند، جویا شوید و به طور دقیق از ایشان بپرسید که علاوه بر عود شیدایی یا دوقطبی، دیگر دچار چه مشکلات دیگری شده اند؟!

توجه به عوارض الکتروشوک

شوک درمانی 6 تا 12 نوبت به طور کلی و 2تا3 نوبت در یک هفته انجام می شود. علاوه بر احتمال عود مجدد که قابل توجه هم هست، عوارضی که پایین تر نوشته شده نیز می تواند دامن گیر بیمار شود و معضل او را دوچندان کند. بهرحال شایسته است که خانواده ها شیوه شناخت درمانی را در دستور کار فرزندان خود قرار دهند.

  • اختلال حافظه کوتاه مدت و سردرگمی ناشی از آن
  • اختلال حافظه بلند مدت: در برخی افراد فراموشی همراهشان خواهد بود.
  • اختلال خواب
  • اختلال و مشکلات جنسی
  • اختلال روانی: مانند اضطراب، تروما پس از شوک و…
  • بازگشت وسواس و اختلال افکار
  • بازگشت اختلال دوقطبی بعد یکسال
  • عوارض احتمالی شوک درمانی مادر باردار برای جنین

برای اختلال دوقطبی، شوک درمانی ضروری نیست

خانواده بیمار اختلال دوقطبی باید به این موضوع مهم توجه داشته باشند که اختلال دوقطبی یک بیماری پایدار و همیشگی نیست و از زمان شروع اپیزود شیدایی تا فروکش کردن آن ممکن است فقط بین 20 روز تا نهایتاً 3ماه زمان ببرد. پس لازم است که خانواده بیمار صبر و تحمل بیشتری داشته باشند و از عوارض شوک درمانی در اختلال دوقطبی اطلاع کافی داشته باشند.

بهرحال دارودرمانی [گرچه ممکن است 20 تا 30 روز زمان ببرد تا اثر قابل توجه داشته باشد] به مراتب بهتر است از شوک درمانی برای اختلال دوقطبی.

و اما شیوه دارودرمانی نیز همانند عوارض شوک درمانی خالی از ضرر نیست؛ لذا بهترین شیوه شناخت درمانی بر پایه خودآگاهی است. یعنی شخص بیمار می تواند با دریافت آگاهی درست و ساختارمند، جریان فکر و ذهن خود را در مسیر عادی و صحیح قرار دهد. از این شیوه به خودشفابخشی یا Self Healing یاد شده است که موضوع تخصصی وبسایت گروه علمی بین المللی دکتر سید مصطفی زارعی است.

شناخت درمانی بیماران اختلال دوقطبی

ابتدا لازم است برای شروع درمان، شخص بایپولار هشیاری لازم را داشته باشد و با مشورت پزشک و دارو از وضعیت مانیک خارج شود. بنابراین اگر بیمار در بیمارستان بستری شده یا وضعیت مانیک شدید دارد، تاکید می کنیم که نیاز به دارو دارد تا به ثبات خُلق برسد.

ضمن اینکه خانواده افراد دوقطبی بهتر است بدانند که شیوه شناخت درمانی تنها با هشیاری و همکاری شخص بیمار امکان پذیر است زیرا باید پذیرای مطالب بنیادین باشد و گرنه کاری از دست کسی ساخته نیست. چنانچه بیمار شما در حالت خُلق پایدار است و یا حداقل خُلق بالا ندارد، می تواند با مشاوران ما در ارتباط باشد. در حال حاضر فرآیند تخصصی درمان دوقطبی در شبکه یوتیوب دکتر سید مصطفی زارعی انجام می گیرد.

مقالات مرتبط

ترس ویروسی فلج کننده اما درمان پذیر

تابحال شده از خود بپرسید چرا ترس و استرس های من تمامی ندارد؟! گاهی این اضطراب های والدین در تربیت و عزت نفس فرزندان هم تاثیر گذار است؛ با این حال آیا راهی برای درمان و غلبه بر ترس و رفع استرس ها وجود دارد؟! کدام اضطراب ها خوب است و آیا تکنیکی هست که بتوان از هراس و نگرانی ها به نفع خودمان استفاده کرد؟!

سوالات و نظرات دانشجویان

با انتشار سوال یا نظرخود، شروع کننده بحث باشید

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
اطلاع از تخفیف‌ها و جدیدترین‌ها با تایید ارسال پوش از جدیدترین تخفیف‌ها ، مقالات و دوره‌های آموزشی سایت سریعتر از دیگران مطلع شوید. فعلا نه تایید