درمان اختلال دوقطبی ؛ بدون بازگشت اپیزود

درمان اختلال دوقطبی دکتر سید مصطفی زارعی خودشفابخشی bipolar

برای درمان اختلال دوقطبی با روش خودشفابخشی ما به فرد به چشم بیمار و جامعه ستیز نگاه نمی کنیم بلکه بنظر ما فقط افکار شخص دوقطبی پیچیده و گاهی متناقض است و نیاز به شاخص و جهت دهی دارد. در مجموعه دکتر سید مصطفی زارعی افراد زیادی موفق به درمان کامل اختلال دوقطبی با روش خودشفابخشی شدند.

عموم مردم نسبت به اختلال دوقطبی اطلاع مبهمی دارند و آن شخص را یک انسان عیاش، خندان، پرهیجان، هذیانگو و گاهی سرمست می پندارند اما حقیقت و ماهیت او چنین نیست و نیاز به حمایت از سوی خانواده و جامعه دارد تا بتواند در پیکار افکار پیچیده خود، فکر درست و غلط را تشخیص و تمییز دهد.

علت نامگذاری اختلال دوقطبی Bipolar چیست؟

همه ما نوسان خلقی را تجربه می کنیم خیلی وقت ها پرانرژی و فعال بودیم و خلق و خوی بالا داشتیم و از همنشینی با دوستان لذت می بردیم و خیلی وقت ها هم حوصله هیچ چیز و هیچکس را نداشتیم؛ اما همین نوسان خُلقی در فرد مبتلا به دوقطبی منظم و با شدت بسیار بالا بروز می دهد و آن را اختلال می دانند.
چنین فردی ممکن است در هر اپیزود به بالاترین سطح خویش از هوش، معنویت، انرژی و اجتماعی بودن برسد و پس از مدتی افسردگی شدیدی را تجربه کند.

این اختلال در قدیم به بیماری شیدایی افسردگی یا مانیا-دیپرسیو معروف بود و اما در سال 1980 میلادی توسط انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) به اختلال دوقطبی (یا به انگلیسیBipolar disorder ) نامگذاری شد که توصیفی دقیق از سرگردانی فرد بین دو قطب بسیار متفاوت است.

برخی این اختلال را با نام سندروم ونگوگ می شناسند که برگرفته از شخصیت هنرمند نقاش وینسنت ونگوگ است که او نیز به شیدایی مبتلا بود و همه ساله روز تولد وی یعنی 30 مارس را به عنوان روز جهانی اختلال دوقطبی یاد می کنند.

قطب شیداییهوش بالامعنویت زیادقدرت شهودروحیه لطیف
قطب افسردگیکند ذهنیناامیدیخواب و بی میلیانزوا و عزلت
نوسان خُلقی در شخص بایپولار

شروع اختلال دوقطبی از نوجوانی

فارغ از نظریه ژنتیک بودن یا نبودن، [که در ادامه بحث خواهیم کرد] اختلال دوقطبی یا شیدایی یک نقطه آغازین دارد که معمولاً در اوایل بزرگسالی، بین سنین 15 تا 25 سال است. البته ممکن است در سنین پایین‌تر یا بالاتر حتی تا 40 سالگی نیز شروع شود، اما این موارد نادر است.

عوامل تحریک کننده می تواند هر یک از موارد زیر باشد:

  • پس از افسردگی شدید
  • اختلاف خانوادگی مانند طلاق
  • فشار عصبی سهمگین
  • شکست عاطفی
  • ورشکستگی مالی و …

میانگین شیوع ابتلاء شیدایی نوع یک، در جامعه بین 1 تا 1.5 درصد از میان افراد بالغ است که نسبتا زیاد است و از هر 100 نفر تقریبا یک نفر مبتلا شده است. اما در نوع دوم که علائم خفیفتری دارد، آمار درصد بیشتری را نشان می دهد.

اما در کل می توان گفت اگر کسی دچار این عارضه شد، خانواده او آرامش خود را از دست ندهند چون امری شایع است و روند درمان اختلال دوقطبی را با یک متخصص قابل اعتماد آغاز کنند.

نسبت ابتلا بین زنان و مردان مساوی است و برای جلب اعتماد به نفس بیشتر جالب است بدانید که افراد مشهور زیادی همچون هنرمندان و سیاست مداران به اختلال دوقطبی دچار بودند و مشکلی با ادامه زندگی موفق خود نداشتند.

علائم شیدایی یا مانیک دپرسیو

علائمی که آورده شده هر یک به تنهایی برای یقین به وجود اختلال کافی نیست و اگر می خواهید مطمئن شوید که خود یا فردی دیگر دچار اختلال دو قطبی شده لازم است مجموع علائم و نشانه ها و یا دستکم درصد بالایی از موارد را مشاهده بفرمایید.

صحبت کردن سریع و نامنسجم؛ اگر کسی حرفش را قطع یا انکار کند، شدیدا ناراحت می شود.
گاهی در قطب شیدایی فوق العاده فعال و گاهی در قطب افسردگی تُهی و بی انرژی است.
گاهی شدیداً خوشحال و کمی بعد در همان حال شدیداً ناراحت می شود. [حالت میکس]
در قطب مانیک گاهی بطور غیر قابل کنترل میل جنسی دارد و در قطب افسردگی خاموش و بی تحرک است.
اعتماد به نفس نامتعادل دارد؛ در قطب مانیک 100 درصد و در قطب افسردگی صفر!
کیفیت و کمیت؛ گاهی کار ها را به دقیق ترین شکل ممکن انجام می دهند و گاهی برعکس
ممکن است عصبانیت و خشم او شعله ور شود بدون هیچ دلیل و منطق
گاهی ذهن شخص در اختلال دوقطبی عاجز از درک است و گاهی بسیار خلاق و مبتکر
گاهی به قطب مانیک مایل است و بسیار اجتماعی و پرشور است و گاهی مایل به افسردگی است و کنج عزلت
گاهی بطور عجیبی خوش بین هستند گاهی حتی نسبت به پدر و مادر خویش هم بدبین می شوند.
گاهی بسیار زیاد می خندد و گاهی نیز بیش از حد افسرده است و گریه می کند.
علائم اختلال دوقطبی بین دو قطب شیدایی و افسردگی

با مطالعه نشانه ها متوجه خواهید شد که مفهوم مشترکی در میان این موارد مذکور وجود دارد که آن عدم ثبات در افکار و عدم توانایی تمرکز در هر اپیزود است. در شیوه خودشفابخشی ، پس از خروج فرد از هر اپیزود روانشناس با او در جلسه ای می نشیند و به افکار مغشوش و پیچیده فرد گوش فرامی دهد و قدرت تمییز افکار صحیح از غلط را با فرد تمرین می کند.

درمان اختلال دوقطبی با روش خودشفابخشی یا سلف هیلینگ موفقیت آمیز بوده و افراد زیادی با مراجعه حضوری یا مشاهده دوره های درمانی دکتر سید مصطفی زارعی بهبود کامل یافته اند.

ویژگی منحصر به فرد دو قطبی

  1. روحیه بسیار لطیف و هنری
  2. نبوغ بسیار بالا
  3. قدرت شهود بسیار بالا
  4. گرایش معنوی زیاد قبل از دوره مانیک اولیه

معمولاً پیش از شروع مانیک اولیه شخص به طرز عجیبی اهل مطالعه و در درس و امتحان موفق بنظر می رسد؛ در محیط خانواده روحیه لطیف و مهربان و آسیب پذیری نشان می دهد. تصویر مورد انتظار ما از او رسیدن به شهود بسیار قوی است و چیزهایی می بیند که چشم دیگران نمی بیند؛ بسیار اهل معنویت و فعالیت های انجمنی بنظر می رسد.

این به معنای شیوع اختلال دوقطبی در افراد مذهبی و متدین نیست چرا که مطالعات جهانی بیانگر این است که افرادی که اهل کلیسا یا مسجد هم نیستند، از ابتدای شروع اپیزود مانیک متمایل به معنویت افراطی می شوند.

آیا اختلال دوقطبی ژنتیک و ارثی است؟

در خانواده هایی که کمترین سابقه اختلال دوقطبی دارند، غالباً نگرانی نسبت به انتقال ارثی و ژنتیکی این اختلال افزایش می یابد و گاهی دیده می شود از ابتدای دوره جنینی، پدر و مادر فضای خانه را آلوده به استرس و ترس می کنند؛ قبل از هرچیز هشدار می دهیم که خطر استرس و ترس نهادینه در خانواده به مراتب از خطر بیماری ژنتیک بیشتر است!

تحقیقات جدید بر اساس علم ژنتیک این نظریه را رسماً و قطعاً اثبات می کند که انتقال اختلال شیدایی به وسیله اطلاعات درون ژن ها یا DNA انجام نمی گیرد. پس هیچگونه ترس و نگرانی که مورد پذیرش منطق و شواهد باشد وجود ندارد.

در عصر حاضر تاکنون تصور بر این بود که انسان ها محکوم ژن ها هستند و هنگامی که ژن بیماری در بدن آن ها فعال شود، چاره ای جز تحمل بیماری تا پایان عمر ندارند.

همواره گفته می شد که اختلال دوقطبی و هر بیماری ژنتیک ، غیر قابل درمان است. اما یافته های جدید علمی ثابت نمود که ما محکوم ژن ها نیستیم و ژن ها به خودی خود حق انتخاب و تصمیم گیری ندارند.

پس چگونه بیماری یا خُلقیّات پدران را در فرزندان مشاهده می کنیم؟ جواب را از دکتر بروس لیپتون متخصص ژنتیک می پرسیم… این ما هستیم که با افکار و باورهای خود دستور می دهیم چه ژنی خوانده شود یا خوانده نشود.

تحقیقات دکتر لیپتون در ژنتیک

” دکتر بروس لیپتون ” پزشک متخصص ژنتیک و استاد دانشگاه های پزشکی آمریکا نتیجه مطالعات و تحقیقات 20 ساله خود را مطرح کرده که [ویدیو های وی با یک جستجوی ساده در دسترس است] دلالت دارد بر اینکه ژن ها نقش کلیدی و شکل دهنده در شخصیت انسان ندارند.

خلاصه تحقیق و آزمایش وی چنین است که بدون شک اطلاعات و داده های وسیعی در داخل DNA وجود دارد اما هیچکدام فعال نیستند و برای فعال شدن نیاز به ” کُد ” دارند. اتمسفر خانه و خانواده می تواند اولین فعال کننده کدها باشند و پس از آن مدرسه، رسانه، دولت نقش مهمی خواهند داشت. و اما آن کد هایی که فعال شدن آن می تواند داده های ژن ها را به حالت فعال تبدیل کند، افکار، احساسات، تمایلات و باورها است.

دکتر سید مصطفی زارعی که در حوزه درمان با شیوه خودشفابخشی یا self healing موفق به ارائه درمان اختلال دوقطبی شده می گوید: آن چیزی که ما به عنوان صفات رذیله اخلاقی و یا حتی اختلال دوقطبی در افراد مشاهده می کنیم، حاصل جبر ژنتیکی نیست بلکه چون انسان در فضای غبارآلودی از افکار منفی و رذایل اخلاقی رشد و نموّ کرده، بعید نیست که ژن بیماری در او فعال شود!

مثلاً مشکلات درون خانواده باید کنترل شود؛ شخصی زیاد عصبی می شود و می گوید: (پدر من هم عصبی بود!) و این را دلیل ژنتیک می داند؛
خانواده ها تا زمانی که اراده جدی بر رفع رذایل اخلاقی نداشته باشند، آن رذیله اخلاقی [مثل عصبی شدن و خشم] همواره در اتمسفر خانه می ماند و از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود تا بالاخره شاید روزی این چرخه شکسته شود!

در جلسات مشاوره خودشفابخشی لازم است همراه فرد یکی از اعضای درجه یک خانواده نیز حضور داشته باشد تا دستور های لازم را ابتدا در محیط بکار گیرند تا ان شاءالله نتیجه زودتر حاصل شود.

قطعا با مشاوره دلسوزانه علمی، اصلاح باورها، عوامل زمینه ساز و متُد خودشفابخشی می توان به مراجعان کمک نمود.

اختلال دوقطبی و خودکشی

یکی از وجوه تفاوت بین فرد دو قطبی و فرد افسرده این است که شخص دچار افسردگی در نهایت بین دوراهی قرار می گیرد که خود کشی کند یا نه؟!
اما شخص دارای اختلال دو قطبی بخاطر هوش بالا غالباً چنین کاری نمی کند و به چنین نقطه ای نمیرسد.

آقای دکتر سید مصطفی زارعی در این باره می گویند: این شخص با استفاده از قدرت فکر، شهود، نبوغ و معنویت خود تلاش می کند تا از این وضعیت خلاص شود اما نه از طریق خودکشی !

حالا از این لحظه وارد دنیای جدیدی می شود و با کمک این قدرت های درونی مخصوصا قدرت فکر و تمرکز بالا و قدرت تخیل مغز ، در یک لحظه فکر می کند و خلق می کند! این کار را بارها تکرار می کند. بله؛ قدرت فکر انسان قدرت خلق دارد و این مطلب در جهان ثابت شده است.

قدرت فکر

قدرت فکر انسان بسیار بالاست منتها دو قطبی ، بخشی از تفکراتش بخاطر نداشتن شاخص و اسلوب در افکار دچار اشتباه می شود؛ اما تمام چیزهایی که بیان می کند، خطا و هذیان نیست.

منشا این اختلال دو قطبی از همین جاست که بخشی از افکارش صحیح و بخشی نا صحیح است؛ لذا ما نباید تماماً حکم به هذیان گویی و روان پریشی کنیم.

آقای دکتر زارعی برای روند درمان ذهنی اختلال دوقطبی توصیه داشتند که سعی کنید به او شاخص و معیار صحیح و غلط در افکارش بدهید؛ خود شخص نیز پس از فروکش کردن قطب مانیک متوجه بعضی شهود های غیر واقعی خود می شود. اما اگر خانواده یا اطرافیان بی توجهی کردند و روش درمانی نادرستی را پیش گرفتند ، شخص کم کم وارد دوره مانیک قوی می شود!

قطب افسردگی در bipolar

نیاز به شاخص

ابزار فکر انسان هم مانند هر کار حرفه ای دیگری نیاز به آموزش و مربی دارد؛ مانند ورزش کوهنوردی حرفه ای که اگر شخص قصد فتح قله اورست را داشته باشد،نیاز به ابزار و آموزش دارد.

به قول استاد دکتر زارعی شخص مبتلا به مانیک حاد هم دقیقا از قدرت تفکر بالایی برخوردار است که خودش هم این موهبت را حس می کند اما به دو دلیل نیاز به راهنما و مربی دارد؛ یکی اینکه از این وضعیت خلاص شود و هم اینکه استعداد ذاتی او حیف نشود و سرکوب نشود.

درمان اختلال دوقطبی با خودشفابخشی

باور داریم که درمان کامل اختلال دوقطبی امکان پذیر است و شخص دارای اختلال نیز همانند دیگر مردم می تواند امید به زندگی داشته باشد و با شادابی و آرامش بتواند زندگی خود را از سر بگیرد اما همه این موارد مشروط به شناخت درمانی کامل و در حوزه خودشفابخشی امکان پذیر است. در مجموعه خودآ تحت نظارت دکتر سید مصطفی زارعی، افراد بسیاری موفق به بازیابی سلامت روان خود شده اند. تمام دوره های درمانی دوقطبی دکتر سید مصطفی زارعی را می توانید از طریق صفحه یوتیوب ایشان دنبال کنید.

برخورد با دو قطبی

معمولا دو قطبی را از پیش روان پزشک یا روان شناس یا بیمارستان برای بستری می برند. اما نگاه برخی از آنان به این شخص این است که دارد هذیان می گوید و توهم و تخیل او بر عقلش چیره شده است.

دیده شده بعضی روانشناسان ، دنیای دو قطبی را انکار و صورت مساله را پاک می کنند و فقط می خواهند او را درمان کند؛ ضمن اینکه استعداد و قدرت فکر شخص دو قطبی را از او سلب می کنند.

این مثل این است که به شخصی که کوهنوردی رفته و پایش شکسته بگویند: دیگه لازم نیست کوه بری !

پارادوکس اذیت کننده اختلال دوقطبی

مشکل اینجاست که دو قطبی چیزهایی شهود کرده که همه عالم دارند او را انکار می کنند. شما تصور کنید که بین دو قطب افسردگی و مانیک فاصله زیادی است اما شخص دارای اختلال بارها و بارها در کمترین زمان ممکن دارد سیر می کند؛ لذا شخص دچار سردرگمی می شود.

نتیجه این که نه تنها درمان نمی شود بلکه آن شخصیت مهربان ، فعال باهوش و با معنویت تبدیل می شود به یک فرد شکسته ، گوشه گیر ، سرخورده و فراری از جامعه و معنویت

توصیه دکتر سید مصطفی زارعی به خانواده ها

  1. نگاه روانی و هذیان گو به او نداشته باشید؛ او را فقط درک کنید.
  2. اگر مسائل خانوادگی یا زناشویی وجود دارد لطفاً رفع شود. چه بسا منشأ اختلال دو قطبی همین عوامل بود.
  3. ما اولاً باید حرف او را بشنویم و ثانیاً با تحفظ بر نبوغ و استعداد سرشار فکری اش به او شاخص دهیم

با آرزوی رهایی و زندگی درخشان
گروه بین المللی دکتر سید مصطفی زارعی

مقالات مرتبط

غلبه کردن بر ویروس ترس و درمان آن

تابحال شده از خود بپرسید چرا ترس و استرس های من تمامی ندارد؟! گاهی این اضطراب های والدین در تربیت و عزت نفس فرزندان هم تاثیر گذار است؛ با این حال آیا راهی برای درمان و غلبه بر ترس و رفع استرس ها وجود دارد؟! کدام اضطراب ها خوب است و آیا تکنیکی هست که بتوان از هراس و نگرانی ها به نفع خودمان استفاده کرد؟!

سوالات و نظرات دانشجویان

انتشار یافته: 3
  1. صدف همتی 11 ماه قبل

    از چه طریقی میتونم دوره های درمان دو قطبی را تهیه کنم

    1. Amirhoain nasiroddini 11 ماه قبل

      با سلام و خداقوت
      آقای دکتر فعلا پذیرش دوقطبی ندارند هر زمانی که شرایط دوره های دوقطبی فراهم بود از همین سایت اعلام خواهید کرد.

    2. Amirhoain nasiroddini 3 ماه قبل

      سلام خداقوت
      دوره دوقطبی به صورت هدیه و رایگان درحال حاضر تنها از طریق صفحه یوتیوب دکتر قابل مشاهده است.
      در آنجا شرایط شما بررسی می گردد و در جهت خودشفابخشی راهنمایی خواهید شد. پیروز باشید.

      https://youtube.com/@dr_mostafazarei?si=qRDntUqV7xGJ9ufl

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
اطلاع از تخفیف‌ها و جدیدترین‌ها با تایید ارسال پوش از جدیدترین تخفیف‌ها ، مقالات و دوره‌های آموزشی سایت سریعتر از دیگران مطلع شوید. فعلا نه تایید

ارائه و تقدیم کتاب به 3 صورت مقدور است:

کتاب سلام خانم اسکاول شین بر محور چهار اثر نوشته سید مصطفی زارعی