قانون کارما در روانشناسی معنوی
قانون کارما یا عکس العمل یکی از قوانین تخلف ناپذیر زندگی است. این قانون در حوزه روانشناسی معنوی و خودآگاهی توحیدی قابل توجه است و یکی از قواعد و قوانین بازی زندگی می باشد. بر اساس این قانون تمام اعمالی که انجام می دهیم حتی اگر به اندازه ذره ای باشد که فقط در برابر آفتاب قابل مشاهده است، به خودمان برمی گردد و بازتاب آن را در زندگی خواهیم دید.
- قوانین بازی زندگی همچون کارما یا قانون آینه چگونه عمل می کند؟
- آیا قانون کارما در اندیشه معنوی و توحیدی و اسلامی ریشه دارد؟
- قانون کارما شامل بدی نسبت به خودمان نیز می شود؟
- از کجا شروع به نیکی و عمل خوب کنیم؟
قانون کارما و بازی زندگی
انسان هر فرکانسی که ارسال کند را به همان صورت دریافت خواهد کرد؛ از نیک و بد. اگر شما خوبی کنید، خوبی را دریافت می کنید و اگر بدی کردید، بدی به خودتان می رسد. قانون کارما در اندیشه اسلامی و روانشناسی معنوی مطرح است و شواهدی برای آن ارائه خواهیم کرد.
این یک قاعده ساده و قانون تخلف ناپذیر از میان قوانین زندگی است. از زمانی که همه ما کودک بودیم این را به ما آموزش می دادند که خوبی کن تا دیگران نیز به تو خوبی کنند. اگر بدی کردی نیز به خودت برمی گردد مثلا اگر دروغ گفتی، اگر بی اجازه از مال کسی استفاده کردی، اگر تکلیفت را انجام ندادی بدان که موفق نشدی و ضرر آن به خودت برمی گردد.
این ضرب المثل چقدر عالی قانون کارما و عکس العمل را توضیح می دهد:
هرچه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی
بازی زندگی بازی بومرنگ ها است؛ پندار ، گفتار و رفتار آدمی دیر یا زود با همان قدرت به خود او بازمی گردد. گاهی آن قدر اشتباهات و بدی های انسان به سمت خودش برمیگردد تا وی از خواب غفلت بیدار شود و به خودآگاهی توحیدی برسد و از آن به بعد قامت به نیکی ها ببندد.
کارما و روانشناسی معنوی و خودآگاهی توحیدی
قانون بازگشت عمل یا عکس العمل یا کارما در بیان قرآن و روایات اسلام مورد قبول و قابل اثبات است. به این بیان که رفتار های انسان از خوب یا بد؛ در جهان هستی به خودش برمی گردد و می بیند.هر گفتار یا رفتاری یک آثار عقلی و وضعی دارد که همان قرار است به صادر کننده عمل بازگردد.
فَمَن یَعمَل مِثقَالَ ذَرَّهٍ خَیراً یَرَه و مَن یَعمَل مِثقَالَ ذَرّهٍ شَرّاً یَرَه
پس هرکس به مقدار ذره ای کار نیک کرده باشد،همان را ببیند و هرکس هم وزن ذره ای کار بد کرده باشد، آن را ببیند.
قرآن کریم سوره زلزله آیه 7و8
اِن أحسَنتُم أحسَنتُم لأنفُسِکُم و إن أسأتُم فَلَها
اگر نیکی کردید، به خودتان نیکی کردید و اگر بدی کنید پس برای خودتان است.
قرآن کریم سوره إسراء آیه 6
قانون کارما در افکار و گفتار
شاید کسی فکر کند که در حوزه افکار انسان دیگر قانون عکس العمل وجود ندارد اما این قانون بسیار فراگیر تر از این حرف هاست. چگونگی تفکرات و گفتار شخص نسبت به دیگری، می تواند متعلق به کارما شود. یعنی مثلا شخصی بدبین و بدگمان است به دیگری و درباره عیب های مردم صحبت می کند، بدون تردید در مورد او نیز دیگران بدگمانی و غیبت می کنند.
حضرت امیر علیه السلام فرمودند:
مَن تَتَبَّعَ عَوراتَ النّاسِ کَشَفَ الله عَورَتَهُ
آنکه دنبال عیب جویی از مردم باشد، خداوند عیب و زشتی های او را بر ملا می سازد.
کتاب غُرَرُ الحِکَم ج1ص 639
در نتیجه بهترین کار برای مبتلا نشدن به قانون کارما این است که انسان درباره عیوب خودش متمرکز باشد تا دیگر به عیب های دیگران توجه نکند و در نتیجه قانون عمل و عکس العمل در بدی ها و زشتی برای او منعکس نشود.
حضرت امیر علیه السلام فرمودند:
مَن أبصَرَ عَیبَ نَفسِه لَم یُعِب أحَداَ
آنکه به عیب های خودش بینا باشد، از هیچکسی عیب جویی نمی کند.
کتاب مُستَدرَکُ الوَسائل ج 11 ص 316
قانون کارما درباره عمل و عکس العمل شخصی انسان
این قانون درباره خود انسان نیز صادق است یعنی اگر نسبت به خود بدبین باشید، اعتماد به نفس نداشته باشید و خود را حقیر و ناتوان بدانید، همان نتیجه را برداشت خواهید کرد و به همان چیزی تبدیل خواهید شد که می اندیشید.
فلورانس اسکاول شین در کتاب چهار اثر خود می نویسد:
انسان تنها می تواند آن باشد که خود را چنان ببیند و تنها می تواند به جایی برسد که خود را در آنجا ببیند.
کتاب چهار اثر ص 39
چگونه به اهداف خود برسیم؟
با توجه به قانون کارما که گفتیم انسان باید به خودش خوشبین باشد و در اهداف و بلند پروازی هایش زندگی کند، این را اضافه کنیم که شما دقیقاً به همان چیزی خواهید رسید که در افکار و خیال خود به آن رسیده اید و به همان چیزی تبدیل خواهید شد که در مورد خود تصور می کنید. پس اگر تا کنون موفق نشده اید به این دلیل است که افکار و آرزوهای بلند خود را متمرکز نکرده اید.
این مطلب را در متد خودآگاهی توحیدی و روانشناسی معنوی می توانید دنبال کنید و درباره آن مطالعه کنید.
جمله ای زیبا از امام حسن علیه السلام دراین باره را تقدیم شما می کنیم:
إجعَل ما طَلَبتَ مِنَ الدنیا فَلَم تَظفَر به بمَنزِلَهِ ما لَم یَخطُر بِبالِکَ
آنچه از دنیا طلبیدی و بدان نرسیدی را به منزله آن بپندار که به ذهنت خطور نکرده است.
کتاب میزان الحکمه ج3 ص 68