بیداری معنوی یقظه شهود و آگاهی

بیداری معنوی و نشانه های آن

بیداری معنوی موضوع جدید و ابداعی نیست و آن را می توان در فرهنگ ها و مذاهب مختلف جهان تحت عناوین روشنگری یا سعادت و در اسلام هم با نام یقظه مطالعه کرد. این بیداری، سفری به سوی خودشناسی عمیق تر و تجربه آرامش حقیقی است. در این مقاله به بررسی چیستیِ بیداری معنوی، نشانه های آن و مسیر رسیدن به آن می پردازیم.

مفهوم بیداری معنوی

بیداری معنوی تحولی درونی است که فرد را از وابستگی به مادیات رها می کند و به درکی عمیق تر از وجود خود و جهان پیرامونش می رساند. این تحول ابعادی دارد از جمله؛

  • متافیزیک و روحانی بودن
  • احساس هماهنگی بین خود و جهان: محدودیت ها از نگاه او کنار می رود.
  • دریافت الهام و شهود: تفکیک الهامات آسمانی از وساوس شیطانی
  • رسیدن به آرامش و هدف زندگی
  • رهایی از تاریکی ها به سوی نور: رسیدن به قدرت، سرعت و شفافیت در انتخاب های مسیر زندگی

چه چیزی خواب غفلت را طولانی می کند؟

دو مانع در مسیر انسان برای رسیدن به بیداری معنوی وجود دارد:

ذهن فریب کار: موجب خواسته های نامشروع و باعث دعوت به تاریکی می‌شود. لذا انسان در مسیر رشد معنوی در چارچوب قوانین الهی باید این نیازها را مهار کند.

شیطان: با دعوت خود به تاریکی باعث انحراف انسان از مسیر آگاهی و نور می‌شود. شیطان با اینکه یک موجود متافیزیکی است اما این قدرت از جانب خدا به او داده شده تا با ابزار ذهن، انتخاب های انسان را به چالش بکشد و برای این منظور از خدا درخواست زمان نموده است.

بازی شیطان با ذهن؛ در کتاب سلام خانم اسکاول شین

در کتاب “سلام خانم اسکاول شین” سید مصطفی زارعی در توضیح بازی قلب و ذهن می نویسد:

ذهن تنها جایی است که شیطان حضور می یابد و به زمزمه و سخن گفتن می پردازد. بی تردید بارها در زندگی به قلبتان خطور نموده که کاری را انجام دهید اما بعد از آن فکر کرده اید و ده ها استدلال منطقی برای انجام ندادن آن کار در ذهن خود ردیف کرده و نهایتا از انجام آن کار صرف نظر نموده اید اما پس از مدتی متوجه شدید که اگر آن کار را انجام می دادید بسیار به نفعتان بود. این همان بازی قلب و فکر است. خداوند بی وقفه به وسیله الهامات قلبی و شهودی درحال هدایت انسان ها به سوی بهترین ها است و شیطان نیز پیوسته با صدها استدلال منطقی محکمه پسند به تلاش برای منصرف کردن انسان از عمل به الهامات قلبی اش مشغول است. اگر انسان ایده ها و الهامات قلبی الهی را از خطورات ذهنی شیطانی جدا کند و الهامات قلبی را دنبال کند، کلید گنج سعادت را یافته است.

کتاب سلام خانم اسکاول شین صفحه 109

سپس در میزان تشخیص الهام و وسوسه چنین می نویسد:

برای این کار بررسی کنید که آیا این ایده ناشی از عشق است یا ترس؟ به عبارتی ببینید چه چیز باعث شکل گیری این ایده در درون شما شده است؟ اگر منشأ آن یک احساس منفی مانند ترس، کینه، حسادت، انتقام جویی و فخر فروشی و... باشد، قطعا آن ایده، یک الهام الهی نیست و دنبال کردن آن خیری ندارد اما اگر آن را بررسی نمایید و دریابید که بدون هیچ زمینه احساسی یا اندیشه منفی، این ایده به شما الهام شده است، بدون شک یک الهام الهی و برای هدایت شماست. در این صورت به ذهن اجازه استدلال های منطقی ندهید و به آن چه قلبتان می گوید عمل کنید حتی اگر استدلال منطقی مقبولی نیز برای آن نداشته باشید.

کتاب سلام خانم اسکاول شین صفحه 110

نشانه های بیداری معنوی چیست؟

  • احساس جدایی:
    در ابتدا، فرآیند بیداری معنوی می تواند بسیار گیج کننده باشد. شاید بخاطر ورود به دنیای آگاهی احساس کنید هر چیزی در مورد زندگی تان دروغ بوده و از چیزهایی که قبلاً از آن ها لذت می‌بردید، جدا شده‌اید.
  • ارزیابی باورها:
    این احساس باعث می شود که در باور های معنوی خود تجدید نظر کنید یا باورهای مهم جدیدی را اتخاذ کنید. ارتباط عمیق می تواند با یک اعتقاد جدید باشد یا ممکن است شغل خود را رها کنید تا به دنبال اشتیاق واقعی و قلبی خود باشید.
  • تبدیل بیداری معنوی به بخش مهم زندگی
    تمایل به یافتن معنا احتمالاً به یکی از بزرگترین اولویت های شما تبدیل خواهد شد.
  • پایان رنج:
    پایان رنج، آغاز آگاهی و بیداری معنوی است؛ دیگر هیچ چیز نمی تواند به شما آسیب رساند.
  • پایان زمان:
    زمان مفهومی انتزاعی و خالی از حقیقت است و حدفاصل علت و معلول است.
  • پایان من:
    تحولی که در شما ایجاد می شود، ابتدا تردیدی در شناخت “من” سپس خودشناسی است. من چه کسی است؟
  • پایان بیماری: در این مرحله معنوی، تمام بیماری ها به مرور ریشه کن شده و خودشفابخشی انجام می شود. در این زمینه دکتر سید مصطفی زارعی مطالعات عمیق و گسترده ای داشته که می توانید از کلاس ها و تجارب وی بهره مند شوید.

من کیست؟

اگر بپرسند تو کیستی چه جوابی می دهی؟ اسم، محل سکونت، شغل، تحصیلات و هر عنوانی دیگر که در جواب مطرح شود، بدون تردید باطل است. من هیچکدام از این ها نیست چرا که اگر همه این عناوین از فرد سلب شود، باز هم ماهیت وجودی او دست نخورده باقی می ماند!

من، بدن شما هم نیست گرچه نقش غیرقابل انکاری در موفقیت شما دارد. بدن وسیله ای است که روح کار خود را به وسیله آن در این هستی انجام می دهد. بنابراین از جسم خود مراقبت کنید و آن را پاکیزه، تمیز، قوی و سالم نگه دارید، اما یک لحظه هم خودتان را با آن یکی ندانید.

ھمین که خود را شناختید و سراپا میل به پیشرفت در مسیر شدید، چیزهای زیادی شروع به رخ دادن در بهترین زمان خودش می کند.
زمانی می توانید به رشد معنوی برسید که از منیّت، خودبینی و خودستایی رها شوید. آن گاه که مثل یک صدف خالی شوید، در آن زمان زندگی معنوی آغاز می شود.

بیداری معنوی در قرآن و اسلام

همانطور که گفتیم در وضعیت بیداری، هیچ چیز و هیچکس قادر به صدمه زدن به انسان نیست و خداوند حکیم در قرآن کریم فرموده:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ لاَ یَضُرُّکُم مَّنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ

ای مومنان؛ خودتان را بیابید[و از خودتان مراقبت کنید زیرا که] هیچ گمراهی به شما آسیب نمی رساند اگر در مسیر هدایت باشید. سوره مبارکه مائده آیه ۱۰۵

چهار دستور از این جمله به دست می‌آید.یکی خود شناسی، دوم خود یابی، سوم خود سازی و چهارم خود پایی و مراقبت که از دستاورد های تقوا است.

سوالات و نظرات دانشجویان

با انتشار سوال یا نظرخود، شروع کننده بحث باشید

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
اطلاع از تخفیف‌ها و جدیدترین‌ها با تایید ارسال پوش از جدیدترین تخفیف‌ها ، مقالات و دوره‌های آموزشی سایت سریعتر از دیگران مطلع شوید. فعلا نه تایید