قانون عدم مقاومت در برابر مشکلات

قانون عدم مقاومت در مشکلات و گرفتاری ها ایجاد فرصت از تهدید ها

زندگی انسان مجموعه ای از فرصت ها و تهدید هاست. بدون شک، هر انسان موفقی تهدیدها، گرفتاری ها و مشکلات زیادی را تاکنون تجربه کرده است. هیچکس دوست ندارد که در برابر مشکلات سر خم کند و به کمک قانون عدم مقاومت می تواند ذهن خود را درگیر خنثی کردن شرور و مشکلات نکند و به حمایت و وعده های خدا، ایمان داشته باشد. عمل به قانون عدم مقاومت، از تهدیدها فرصت و از چالش ها، موقعیت می سازد.

یکی از قوانین زندگی، قانون عدم مقاومت است که به ما می آموزد به جای تمرکز بر دفع شرور و مشکلات، به حمایت و وعده های خداوند ایمان داشته باشیم. با عمل به این قانون، تهدید ها و مشکلات به فرصتی برای پیشرفت تبدیل خواهند شد.

در این مقاله شما را با یکی دیگر از قوانین زندگی آشنا می کنیم. قانون عدم مقاومت سه مقدمه دارد که می تواند مشکلات پیشین شما را تبدیل به شیرینی، موفقیت و شادمانی کند.

  1. گام اول: شناخت مشکلات و گرفتاری و شرّ
  2. گام دوم: شناخت مربی و پرورش دهنده انسان
  3. گام سوم: از بین بردن بن بست ها

معیاری که در این مقاله خواهید آموخت، می تواند در چالش های اجتماعی و خانوادگی چراغ راه شما باشد. مثلاً آقا یا بانویی که بخاطر خشونت یا رفتار ناشایست همسرش منفعل شده و به سُتوه آمده، می تواند نقشی فعال و اثربخش در خانواده خود داشته باشد و احساسات خود و همسرش را تغییر دهد و زندگی آرامی را تجربه کند.

شرور و مشکلات ما از کجا پدید آمد؟

حقیقت آن است که برای انسان آگاه ” شرّ و گرفتاری “وجود ندارد بلکه شرّ را زاییده پندار خود می داند. او باور دارد که اگر به شُرور اعتقاد پیدا کند و در زندگی خود برای آن نقشی قائل شود، در واقع به مشکلات برای نابودی زندگی خود، توان تاثیر گذاری خواهد داد. در واقع این خود انسان است که تاوان نقش دادن به غیر خدا را می پردازد و گرفتار شرور و گرفتاری ها می شود.

بیداری معنوی یعنی هیچ نیرویی برای هیچ چیز و هیچ کس جز خداوند قائل نباشیم و بدانیم که تنها یک منبع قدرت در عالم وجود دارد و آن قدرت خداوند متعال است به عنوان خیر مطلق(1)

خداوند جز خیر و نیکی برای بندگانش نمی خواهد و اطمینان داشته باشید که همه چیز در اختیار اوست پس اگر به نیرویی جز خداوند در عالم قائل نباشید و تنها به خداوند یکتا در زندگی نقش دهید، هیچکس توان آسیب رساندن به شما را نخواهد داشت حتی اگر شرایطی پیش آید که به ظاهر ناخوشایند است، اطمینان خود را به خداوند متزلزل نکنید و مطمئن باشید در همان اتفاق به ظاهر ناخوشایند برای شما خیری نهفته است.

ایمان به ربوبیت خدا در قانون عدم مقاومت

گام دوم در قانون عدم مقاومت این است که معنای ربوبیت خداوند را درک کنیم. به خداوند “رب العالمین” می گویند یعنی آن موجودی که:

  • هم ایجاد اشیاء به دست اوست
  • هم بقاء آن ها بعد از تولد، وابسته به اوست
  • هم هدایت کننده مخلوقات به سوی غایت و کمالشان است

خداوند هم آفریننده ما است و هم مانند یک مربی مدام در حال فراهم کردن بهترین شرایط برای رشد و کمال ما است. تمام اتفاقاتی که در زندگی انسان رخ می دهد بی تردید شامل بهترین شرایط برای رشد انسان است.

یک مربی فوتبال یا مربی هنر را در نظر بگیرید؛ او با دلسوزی تلاش می کند همه امکانات لازم را برای شما فراهم نماید. اما گاهی یک مربی از دانش کافی برای تربیت برخوردار نیست و گاهی نیز قدرت فراهم کردن شرایط ایده آل را برای مربّای خود ندارد؛ درحالیکه نقص علم و دانش و قدرت برای خداوند به عنوان مربی انسان به دور است. پس هر شرایطی که برای بنده پدید می آید، بدون تردید بهترین شرایط برای رشد اوست. تنها چیزی که باید توجه کنیم این است که دریابیم نقطه مثبتی که برای رشد ما در این اتفاق یا پیشامد وجود دارد چیست؟

برونرفت از مشکلات در قانون عدم مقاومت

سومین گام، برونرفت از شرور و سختی هاست. پس از این مرحله از قانون عدم مقاومت که ربوبیت خداوند را قلباً پذیرفتیم، بی تردید هر شرایطی در زندگی پله ای برای رشد و ترقی ما خواهد بود و چشمان ما به جنبه مثبت هر چیزی حتی مشکلات و گرفتاری ها و شرور باز خواهد شد و روز به روز با استفاده از فرصت های نهفته در همه حوادث حتی پیشامد های به ظاهر ناگوار، رشد بیشتری خواهیم کرد و موفقیت های بیشتری کسب خواهیم نمود.

انسان آگاه زندگی را گذرگاه سریع فرصت ها(2) و خود را شکارچی فرصت های نیک می داند لذا با خوش بینی و عشق در دل هر تهدیدی فرصتی می بیند و آن را درمی یابد اما انسان ناآگاه، با بدبینی و ترس در درون هر فرصتی تهدیدی جستجو می کند و همه فرصت ها را از دست می دهد.

ارتباط قانون عدم مقاومت با قانون جهان آینه ها

نکته کلیدی در قانون عدم مقاومت این است که بجای جدال با مردم و تلاش برای برطرف کردن عیوب و بدی های مردم ، به برطرف کردن عیوب خود بپردازید! این جهان جهان آینه هاست و برای زدودن یک صفت بد از وجود دیگران هیچ راهی بهتر از ریشه کن کردن آن از وجود خود نیست. حضرت امیر علیه السلام توصیه زیبایی دارند:

إن سمت همّتک لإصلاحِ الناسِ فابدأ بنفسک فإنَّ تَعاطِیَکَ إصلاحِ غیرک و أنت فاسدٌ أکبرُ العیبِ

اگر قصد اصلاح مردم را داری از خودت آغاز کن؛ زیرا پرداختن به به اصلاح دیگران در حالی که خودت در تباهی هستی بزرگترین عیب است.(3)

کتاب غرر الحکم

این بحث ارتباط نزدیکی به قانون جهان آینه ها دارد که در آن مطلب گفتیم:
محیط ما همواره انعکاسی از درون ماست. هر وضعیت ناهماهنگ، نشانه ناهماهنگی در درون خود آدمی است.

الان که بطور کلی با قانون عدم مقاومت آگاه شدید، هیچ گاه شکست نخواهید خورد؛ و اگر کسی تلاش کرد که به شما آسیب بزند، با این نگاه روشن و امید و ایمان به خدا مطمئناً ناخواسته به شما خدمتی نهان کرده است.

رفع مشکلات بیرونی با ایجاد آرامش درونی

افراد زیادی با مشکلات متعدد با همسر و یا اطرافیان خود روبرو بودند و با احساس درماندگی سریعاً به دنبال راهکاری برای تغییر دیگران بودند، اما پس از آشنایی با قانون عدم مقاومت بسیار شگفت زده می شدند.

کسانی که می خواهند اطرافیان خود را تغییر دهند باید ابتدا تغییر را از خودشان شروع کنند تا اطرافیانشان نیز تغییر کنند.

دکتر سید مصطفی زارعی

افرادی که این باور را در زندگی پیاده کردند، متوجه شدند که تغییر دادن دیگران تنها از همین طریق امکان دارد و چقدر سریع ممکن است در خانواده و اطرافیان تحول و دگرگونی ایجاد کرد!

  • اگر نیکی کنی، مردم به تو نیکی می کنند
  • اگر به مردم یاری رسانی کنی، هنگام گرفتاری مردم به یاری تو می شتابند.
  • اگر به مردم بدی کنی، منتظر باش که دیگران به تو بدی کنند.
  • اگر چاهی برای دیگران کَندی، خود در آن چاه خواهی افتاد.(4)
قانون عدم مقاومت در گرفتاری ها و شرور

از هیچ چیز نهراسید

با اعتقاد به ربوبیت پروردگار از هیچ پیشامد و شرور نترسید و آن را شکست ننامید بلکه فقط کافیست که به دنبال نقطه مثبتی که خداوند برای رشد شما در آن قرار داده، بگردید و خود را یک پله بالاتر ببرید و عیوب خود را برطرف کنید.

با قانون عدم مقاومت نیازی به اثبات خود ندارید

به دنبال اثبات خود به دیگران نباشید، خودتان را به خودتان و ایمان خود را به خداوند اثبات کنید. دیگر شما هیچ نیازی به کسی جز خدا ندارید.

باور و ایمان به خدا و قوانین هستی از جمله قانون عدم مقاومت شما را به حدی از کمال می رساند که دیگر با دیگران جدال نمی کنید؛ اصلا نیاز نیست که در برابر مردم مقاومت کنید و حرفتان را به کرسی بنشانید؛ چون خیری در این کار نیست. مقاومت در برابر یک چیز ، در واقع آن شرایط را به سوی انسان جذب می کند و همواره آن شرور را بر سر راه انسان قرار می دهد.

فلورانس اسکاول شین در کتاب چهار اثر درباره تاثیر قانون عدم مقاومت می گوید:

اگر در باطن انسان، ذره ای واکنش هیجانی نسبت به وضعیت ناهماهنگ وجود نداشته باشد، آن وضع برای همیشه از سر راهش کنار می رود.

پاورقی

1) و ان یُردک بخیر فلا رادَّ لفضله یُصیب من یشاءُ من عباده و هو الغفور الرحیم
واگر خداوند برای تو خیری بخواهد، هیچکس مانع فضل او نخواهد شد؛ خیر را به هرکس از بندگانش که بخواهد می رساند و او بسیار آمرزنده و مهربان است.

2) حضرت امیر : الفرصۀُ تمُرُّ مرَّ السحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخیر
فرصت مانند ابر از افق زندگی می گذرد؛ مواقعی که فرصت های خیری پیش می آید غنیمت بشمارید و از آنها استفاده کنید.
3) غررالحکم حدیث3749

4) حضرت امیر : أحسِن یُحسَن إلیکَ
نیکی کن تا به تو نیکی شود. کتاب میزان الحکمه ج4 ص 382
حضرت امیر : کَما تُعینُ تُعانُ
هر طور یاری رسانی ، یاری خواهی شد. غررالحکم ج1 ص 535

مقالات مرتبط

0 دیدگاه‌ها و نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[df-form-login]