چگونه عزت نفس خود را افزایش دهیم؟

افزایش عزت نفس چیست ویژگی افراد با عزت نفس بالا

هرکس به راحتی می تواند بفهمد که از عزت نفس بالا برخوردار است یانه؟! اینکه تعریف و معنای عزت نفس چیست زیاد اهمیت ندارد؛ اما مهم این است که چگونه این ویژگی را در خود افزایش دهیم و مهمتر اینکه بر این اساس فرزند خود را در جامعه تربیت کنیم؟!

چیستی عزت نفس

همان باور و اعتقاد است که فردی به ارزش و شخصیت خود دارد. ممکن است نحوه درک شخص از خودش، وابسته به این باشد که دیگران درباره او و خصلت هایش چه می گویند.

معمولا در تشخیص میزان آن در هر شخص، واکنش اطرافیان او و مردم مورد توجه قرار می گیرد و معیار های زندگی هر شخصی بر اساس رابطه اطرافیان و جامعه با او شکل می گیرد.

شاید با تعریف های اصطلاحی دیگری از عزت نفس هم آشنا شده باشید اما مهمترین اتفاق این است که شخصی بتواند ویژگی عزت نفس را در خود افزایش دهد و حتی اگر بالاست، آن را بالاتر هم ببرد و زیباتر اینکه بتواند فرزند عزتمند تربیت کند و پرورش دهد.

ویژگی افراد عزتمند

ویژگی افرادی که از عزت نفس بالایی برخوردار هستند چیست ؟

  • دارای روحیه تلاش گر و اهل همکاری گروهی برای رسیدن به یک هدف هستند.
  • شهامت و جرأت ابراز وجود کردن دارند.
  • طرز بیان و صحبت و رفتار ایشان بیان گر این است که اولاً با خود و سپس با دیگران در جنگ و ستیز نیستد.
  • عمل گرا هستند و بین گفته ها و عملکرد ایشان هماهنگی هست.
  • دروغ ، ریاکاری و پنهان کاری در افراد برخوردار از عزت نفس وجود ندارد.
  • هیچگاه به بندگی دیگران تن نمی‌دهند و سرمایه شرافت خود را به هیچ وجه از دست نمی دهند.

صفت و خوی افرادی که عزت نفس پایین دارند

هر انسان بهتر از دیگران قادر است بر اینکه تشخیص دهد که آیا دارای این صفت است یا خیر؟! اما از مهم ترین و بارز ترین خصوصیات افراد فاقد عزت نفس می توان به موارد زیر اشاره نمود که لازم است در صدد افزایش آن باشند:

  • در برابر دیگران خود را کمتر ، ضعیف تر و ناتوان می بینند
  • بر روی اعتقادات و باور های خود ، تعصب و پایداری لازم ندارند.
  • هنگام بروز مشکلات ، خود را مسبب اصلی همه اتفاقات می دانند
  • اعتماد به نفس کمی نیز دارند
  • غالبا افسرده یا غمگین هستند

روش های افزایش دادن عزتمندی

ابتدا هر شخص واقع بین باید به درون خود نگاهی بندازد و قطعا هر فرد خود را به خوبی می شناسد و به تعبیری نمی تواند خودش را گول بزند! برای افزایش عزتمندی روش ها و راهکار هایی وجود دارد اما فقط کافیست هرکسی حقیقت و ویژگی های وجود خود را آگاهی و اطلاع داشته باشد.

با توجه به اینکه مشکلات روحی و روانی که در افراد با عزت نفس پایین ، در طول سالیان متمادی پدید آمده است، نمی توان آن را به این زودی ها تغییر داد؛ چون کسب همه مهارت ها نیاز به تمرین و تکرار دارد.

  • یادگیری یک مهارت
    و برای کسب هر مهارت ، تمرین زیاد لازم است. پس برای کسب یا افزایش و تقویت آن می توانید یک مهارت را آموزش ببینید اما با نظم و برنامه ریزی قدم بردارید.
  • به خود بیشتر اهمیت بدهید!
    از دیگر روش های افزایش عزت نفس ، اهمیت دادن به خود و علاقه مندی ها است. زیرا زمانی که شما به ظاهر خود اهمیت می دهید، احساس با ارزش بودن می کنید. باید همیشه در برنامه روزانه خود، وقتی را صرفا به خودتان اختصاص دهید.
  • هدف گذاری و تعیین ارزش ها
    بر اهداف و ارزش ها و هنجارهایی که برای زندگی شما نقش کلیدی دارد، متمرکز شوید و هر آنچه که با ارزش ها هماهنگی ندارد را تغییر دهید یا حذف کنید.
  • معجزه نوشتن دستاورد ها
    هیچ اشکالی ندارد که دستاورد هایی را که در مسیر زندگی خود کسب کرده اید را بنویسید. اتفاقا تمام رخداد های جذابی که به ذهن می رسد را یادداشت کنید.
    زیرا در آینده که به دستاورد های خود نگاهی می اندازید، احساس غرور و خرسندی حس خواهید کرد و به زیبایی احساس عزتمندی بالا را در خود می یابید.

عزت نفس از نگاه روانشناسی معنوی

از نگاه معنوی و خودآگاهی توحیدی عزت نفس ، با واژه ” غنای نفس “نیز بکار رفته و معنای زیبایی دارد. وقتی از خداوند درخواست می کنیم که به ما در راه افزایش عزت نفس کمک کن، چنین دعا می کنیم:

واجعل غنای فی نفسی

خداوندا نفس مرا بی نیاز و غنی قرار بده

دعای عرفه امام حسین علیه السلام

خودآگاهی توحیدی و غنای نفس

شخصی که به این خودآگاهی می رسد که هیچ وجودی بجز خدا بی نیاز و قدرتمند نیست و فقط با کمک اوست که می توانم عزت نفس را افزایش دهم، دیگر ظلم و ستم به دیگری نمی کند چون هیچ مشکل و دری را در جهان نمی بیند جز اینکه حل و کلید آن را به دست خدا می داند.

شخصی که نفسش به مرحله غناء و بی نیازی از مردم رسیده، عزتمندی و موفقیت را در رشوه دادن یا گرفتن نمی بیند! او هیچگاه برای رسیدن به پست و مقام حقی را نا حق نمی کند و قدرت را در دستان یک مسئول یا مدیر نمی بیند! او از غیر خدا نا امید و به ذات خداوند امیدوار است.

این مطلب افزایش عزت نفس از مهم ترین مباحث روانشناسی است زیرا یکی از مهمترین پایه های این مبحث ، تربیت و پرورش فرزند با عزت نفس بالا در جامعه است؛ لذا ضرورت دارد که با مشاوره مناسب این کار را انجام دهید.

برای سهولت امر به شما دوست عزیز ، دوره ویژه آموزشیعزت نفس ” دکتر سید مصطفی زارعی را توصیه می کنیم.
ضمن اینکه می توانید برای اطمینان خاطر خود در همان صفحه دوره آموزشی از نظرات و تجربه سایر دوستان استفاده نمایید.

مقالات مرتبط

غلبه کردن بر ویروس ترس و درمان آن

تابحال شده از خود بپرسید چرا ترس و استرس های من تمامی ندارد؟! گاهی این اضطراب های والدین در تربیت و عزت نفس فرزندان هم تاثیر گذار است؛ با این حال آیا راهی برای درمان و غلبه بر ترس و رفع استرس ها وجود دارد؟! کدام اضطراب ها خوب است و آیا تکنیکی هست که بتوان از هراس و نگرانی ها به نفع خودمان استفاده کرد؟!

سوالات و نظرات دانشجویان

با انتشار سوال یا نظرخود، شروع کننده بحث باشید

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
اطلاع از تخفیف‌ها و جدیدترین‌ها با تایید ارسال پوش از جدیدترین تخفیف‌ها ، مقالات و دوره‌های آموزشی سایت سریعتر از دیگران مطلع شوید. فعلا نه تایید

ارائه و تقدیم کتاب به 3 صورت مقدور است:

کتاب سلام خانم اسکاول شین بر محور چهار اثر نوشته سید مصطفی زارعی