زندان محدودیت های ذهن انسان

کدام قدرت توانسته ذهن فراخ و گسترده انسان را به زنجیر بکشد؟ چرا انسان ترس از تغییر در زندگی دارد و از آن هیولایی ساخته که راه گریزی ندارد؟ حقیقت این است که محدودیت های ذهن انسان چیزی جز توهم و خیال پوشالی نیست! خداوندی در عالم هستی هست که به انسان قدرت حاکمیت داده تا بتواند ساختمان سرنوشت خود را بکوبد و از نو بسازد. فقط کافیست که برای رهایی از زندان محدودیت های ذهن ، بر ترس خود غلبه کند.

ناآگاهی و ترس یعنی ستم به خویشتن

نقل شده فردی فیل عظیم الجثه ای را مشاهده کرد که با طنابی نازک و میخی کوچک که در زمین کوبیده اند، بسته شده و فیل به هرسو حرکت می کند، به محض اینکه طناب اندکی کشیده می شود، حیوان باز میگردد و هیچ تلاشی برای کندن آن طناب نازک و از جا درآوردن میخ کوچک انجام نمی دهد؛ درحالیکه انجام این کار برای فیل به آن بزرگی بسیار آسان است.

آن فرد رو به فیلبان کرد و پرسید: آیا واقعا این فیل نمی تواند آن طناب را پاره کند و بگریزد؟ فیلبان پاسخ داد: هم آری و هم خیر !

آری؛ چون قدرت فیل بسیار زیاد است و براحتی می تواند طناب را پاره کند و خیر؛ چون از زمانی که این فیل کوچک بوده، این طناب را به پای او بسته ایم.

در آن زمان فیل کوچک به هرسو می دوید و تلاش می کرد طناب را پاره کند اما نمی توانست و پایش آسیب می دید و به تدریج در ذهن او نقش بست که نمی تواند این طناب را پاره کند.

اکنون نیز که آن فیل کوچک به یک فیل بالغ تبدیل شده نیز همان تصور محدودیت ها در ذهن او وجود دارد و اجازه نمی دهد که تلاشی انجام دهد.

زندان خیالی محدودیت های ذهن انسان

او با این باور بزرگ شده که نمی تواند این طناب را بگسلد. پای این فیل با طنابی نازک بسته شده اما ذهن او با زنجیر های پولادین در زندان محدودیت در بند است.

آری؛ محدودیت های ذهنی ما انسان ها نیز همینطور است؛ کاملا دروغین و پوشالی است. هر محدودیتی که احساس می کنید، ساخته ذهن و ترس انسان است.

بسیاری از انسان ها ناکامی خود را به پای محیط و شرایط اجتماعی و پیرامون گره می زنند و همیشه نالان خود را قربانی جبر جغرافیایی و شرایط می دانند.

دوستان ما انسان آفریده شدیم و قدرت انتخاب و تغییر محیط داریم. ما گیاه و حیوان نیستیم که قدرت تغییر در شرایط و محیط نداشته باشیم.

محدودیت های ذهن کاملا خیالی است تا جایی انسان قدرتمند است که اگر در سرزمینی شرایط را برای رشد و موفقیت خود هموار نمی بیند، می تواند به سرزمین دیگر هجرت کند؛ از این مثال بالاتر که نداریم!

حال اگر قدرت تغییر داشته باشیم و از آن استفاده نکنیم، قطعا به خود ستم کرده ایم و هیچ بهانه ای برای رهایی از زنجیره محدودیت های ذهن پذیرفته نیست!(1)

ریشه احساس محدودیت در ذهن چه چیزی است؟

ما در سالیان متمادی که از تجربه خود و دیگران در همین محیط و شرایط بهره گرفته ایم، چیزهایی آموخته ایم که ممکن است به ما آسیب وارد کرده باشد.

  • نوع نگاه و تفکری که از کودکی آموخته ایم
  • آموخته های از اطرافیان
  • از محیط و جامعه
  • رسانه های ملی و شبکه های اجتماعی
  • سیستم آموزشی و…

پذیرفتن این ممیّز ها و خطوط قرمز چیزی جز ظلم و ستم به نفس نیست؛ آن هم نفسی که خداوند متعال او را آزاد آفریده و قدرت حاکمیت و سلطنت (2) به او عنایت کرده است.

رهایی ذهن انسان از محدودیت ها فقط و فقط وظیفه خود اوست و با گسستن زنجیر های محدود کننده ذهن ، هیچ مانعی پیش روی انسان باقی نمی ماند.

ترس ها زندبان ما هستند

ترس انسان در یک کلام همان معنای محدودیت های ذهن است. انسان در زندان محدودیت های ذهن خود به بند کشیده شده و اگر بر ترس خود غلبه نماید، هیچ چیزی نمی تواند او را محدود سازد و به هرچه اراده کند میرسد.

ترس از شکست ، ترس از قضاوت دیگران ، ترس از فقر ، ترس از طرد شدن ، ترس از رقبا و …

ترس با ایمان در نقطه تضاد و پارادوکس هستند؛ باید اقرار کنیم به ما از کودکی بجای ایمان ، درس بی ایمانی آموخته اند؛ همیشه سنگی بر سر راه ما قرارداده اند و گفته اند: تو که نمی توانی!

کارگاهی تحت عنوان ” از ترس تا شور زندگی ” توسط آقای دکتر زارعی برپا شد که نتایج این کارگاه های مهارت افزایی زندگی بسیار برای ما شعف انگیز بود. یکی از شرکت کنندگان درباره تجربه ترس های خود می گفت:

با اجرا کردن قوانین زندگی که در این دوره ها آموختم، به طرز عجیبی شرایط زندگی و درونم متحول شد.دیگر اثری از ترس و استرس و دلهره ها نبود؛ آرامش به قلب و روحم برگشت و این احساس نیک چندبرابر کاملتر شد.

من بیماری هایی داشتم نظیر اضطراب و بی خوابی و کابوس هایی که باعث ایجاد استرس شدید شده بود اما بعد از این آگاهی ها به سرعت شفا یافت و زندگی ام سراسر عشق ، نور ، سلامتی و آرامش شد و هنوز کلمه ای دقیق در وصف حال خوبم پیدا نکرده ام.

نظر شرکت کننده دوره آموزشی

محدودیت ذهن من مرا تنها و بی پناه کرده بود

جای عجب نیست از انسانی که خودش را در سیاهچال محدودیت های ذهن به بند کشیده، اولین احساس او ترس است و در نتیجه تنهایی  و بی پناهی

اگر ما واقعا به خداوند ایمان داریم و او را حامی خود می دانیم، پس از چه می ترسیم؟ چرا خودمان را نجات نمی دهیم از این زندان مخوف محدودیت ؟! آیا نمی دانیم که همواره حامی و مدافع مومنان راستین بوده و خواهد بود؟!

با شهامت بر ترس هایی (3)که ذهن خودتان را دچار محدودیت کرده اند، بتازید و آن را نابود کنید؛ تمام عناصر این عالم دارای قانون است و کافیست شما در محضر پروردگار عالم، روح خود را پاکیزه نگهدارید و قوانین زندگی را بشناسید سپس یقین بدانید که خداوند حامی و پشتوانه شما خواهد بود.(4)

پانوشت

(1) قرآن درباره لزوم هجرت برای رشد می فرماید:
إنّ الذین تَوَفّاهُم الملائِکهُ ظالمی انفسهم قالوا فیمَ کنتم قالوا کُنّا مستضعفین فی الارض قالوا ألم تَکُن أرضُ اللهِ واسِعهٌ فَتُهاجِروا فیها فاولئک مأواهم جهنمُ و سائَت مصیراً
کسانی که فرشتگان روح آنها را گرفتند درحالیکه به خویشتن ستم کرده بودند، به آنها گفتند: شما در چه حالی بودید؟ گفتند: «ما در سرزمین خود تحت فشار و مستضعف بودیم» فرشتگان گفتند: «مگر زمین خدا پهناور نبود که مهاجرت کنید؟» سوره نساء آیه 97

(2) سلطنت یا همان تسلط و قدرت آزادی رفتار که خداوند به انسان عنایت فرموده است.

(3) لا یَکون المومنُ جَباناً   مومن ترسو نیست. کتاب خصال ص 83
(4) إنَّ اللهَ یُدافِعُ عَن الذینَ آمنوا   حتماً خدا از مومنان دفاع می کند. سوره حج آیه38

مقالات مرتبط

غلبه کردن بر ویروس ترس و درمان آن

تابحال شده از خود بپرسید چرا ترس و استرس های من تمامی ندارد؟! گاهی این اضطراب های والدین در تربیت و عزت نفس فرزندان هم تاثیر گذار است؛ با این حال آیا راهی برای درمان و غلبه بر ترس و رفع استرس ها وجود دارد؟! کدام اضطراب ها خوب است و آیا تکنیکی هست که بتوان از هراس و نگرانی ها به نفع خودمان استفاده کرد؟!

سوالات و نظرات دانشجویان

با انتشار سوال یا نظرخود، شروع کننده بحث باشید

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
اطلاع از تخفیف‌ها و جدیدترین‌ها با تایید ارسال پوش از جدیدترین تخفیف‌ها ، مقالات و دوره‌های آموزشی سایت سریعتر از دیگران مطلع شوید. فعلا نه تایید

ارائه و تقدیم کتاب به 3 صورت مقدور است:

کتاب سلام خانم اسکاول شین بر محور چهار اثر نوشته سید مصطفی زارعی